6 Cara Putihkan Gigi Tanpa Perlu ke Doktor Gigi

Kesihatan gigi sangat penting untuk diperhatikan sebab kuman yang ada di dalam mulut boleh mengakibatkan pelbagai masalah pada gigi seper...


Kesihatan gigi sangat penting untuk diperhatikan sebab kuman yang ada di dalam mulut boleh mengakibatkan pelbagai masalah pada gigi seperti terbentuknya karang dan plak. Gigi putih harus menjadi idaman setiap orang kerana akan membuat seseorang menjadi yakin diri, namun ada makanan tertentu yang boleht membuat gigi kita berwarna coklat seperti minum kopi dan lain-lain.

Untuk membuat gigi anda tetap putih dan terjaga kesihatannya, berikut ada 6 cara supaya anda dapat putihkan gigi tanpa perlu ke doktor gigi:

1. Gunakan soda kuih sebagai ubat gigi 

Pemutih soda kuih tidak hanya berfungsi untuk membuat kuih tetapi juga mempunyai manfaat lain lho yang jarang di ketahui oleh orang. Soda kuih juga dapat memutihkan gigi kerana senyawa kimia di dalam soda kuih bersifat abrasifringan, senyawa ini mampu menghilangkan noda pada gigi. Tetapi soda kuih hanya boleh di pakai sekali atau dua kali saja dalam sebulan jika di pakai terus menerus dapat merusak gigi anda.

2. Kunyah chewing gum

Siapa sangka kebiasaan mengunyah chewing gum dapat membuat gigi anda menjadi putih. Chewing gum dapat mengurangi kadar asam dan bakteria di dalam mulut kerana saat anda mengunyah chewing gum akan merangsang produksi air liur yang mengandung enzim pelindung gigi. Selain itu temukan juga 5 keajaiban saat mengunyah chewing gum.


3. Banyak kunyah buah dan sayur segar

Buah-buahan dan sayur memang sudah di kenali sebagai makanan yang menyihatkan bagi tubuh. Tetapi tahukah anda jika mengunyah buah dan sayur juga berfungsi untuk membersihkan gigi dan memutihkanya. Buahan seperti epa dan wortel sangat bagus untuk kesihatan gigi kerana teksturnya yang renyah.

4. Makan keju dan produk susu

Kandungan kalsium pada keju dan susu sangat baik untuk kesihatan gigi, asam laktat di dalam susu mampu berperanan sebagai penguat enamel gigi sehingga gigi anda tidak akan rongak.


5. Sapukan strawberi ke gigi

Strawberi mempunyai kandungan vitamin C yang sangat tinggi, ia sangat bermanfaat untuk kesihatan gigi. Anda boleh saja menggosokan buah strawberi pada gigi kerana buah ini dapat menghilangkan plak pada gigi.


6. Menarik kotoran dengan minyak

Kaedah ini dikenali juga dengan dengan istilah 'Ayurvedic remedy'. Fungsinya untuk menjaga kesihatan dan kebersihan gigi dengan menggunakan minyak untuk menarik kotoran di gigi. Berkumur dengan minyak kelapa atau bunga matahari secara ringkas di pagi hari sebelum sarapan dipercayai dapat menghilangkan plak dan racun di mulut.

Jika nak cara mudah, boleh cuba produk ini.



You Might Also Like

0 ulasan

Flickr Images