10 Manfaat Minyak Argan untuk Rambut dan Kulit

Selalunya dipanggil 'cecair emas', minyak argan merupakan produk organik yang diekstrak daripada biji daripada  pokok argan,  yang ...

Selalunya dipanggil 'cecair emas', minyak argan merupakan produk organik yang diekstrak daripada biji daripada pokok argan, yang berasal dari Maghribi. Ia amat kaya dengan nutrien berfaedah termasuk asid lemak dan vitamin E. Kandungannya menjadikan ia sangat bermanfaat untuk rambut dan kulit, yang menjadikan ia kosmetik pilihan untuk banyak selebriti. Ia bukan hanya untuk orang kaya dan terkenal sahaja, namun sesiapa sahaja boleh mendapat manfaat minyak argan untuk badan mereka. Berikut adalah beberapa kegunaan yang paling popular.


1. Kulit Pelembap
Minyak Argan paling kerap digunakan sebagai pelembap kulit untuk hidrat dan melembutkan kulit. Dengan kandungan Vitamin E dan asid lemak yang tinggi, minyak argan adalah produk yang sesuai untuk memberikan rangsangan kulit semula jadi. Ia menyerap dengan mudah dan tidak berminyak dan tidak mengelikan, yang menjadikan ia pelembap semula jadi yang hebat.
Ia sangat mudah untuk digunakan di seluruh badan, termasuk muka dan leher. Hanya melicinkan beberapa titik ke atas kulit anda dengan menggunakan cara menggosok lembut, seperti yang dilakukan pada muka dan losyen badan.
2. Konditioner Rambut
Minyak Argan terbukti menjadikan rambut lebih lembut, lembab dan bersinar. Ia adalah perapi rambut yang ideal, dan ia juga boleh membantu untuk merawat rambut bercabang dan menjinakkan rambut keriting. Menggunakan minyak argan pada rambut anda amatlah mudah. Ia datang dalam beberapa jenis penggunaan dan produk baru dan mempunyai banyak cara untuk menggunakannya untuk hasil yang berbeza.
3. Rambut Anggun dan Bersinar
Oleh kerana keupayaan untuk menjinakkan keriting halus dan membuatkan rambut bersinar, minyak argan juga sering digunakan sebagai agen pembentukan. Ia menjadikan rambut lebih terkawal dan menambah sihat, bersina, menarik dan sesuai untuk mana-mana gaya rambut. Ini adalah satu langkah yang sesuai untuk menambah kepada rutin harian anda selepas pengeringan. Gosok beberapa titik minyak argan ke atas tapak tangan dan kemudian sikat jari anda melalui rambut anda.
4. Anti-Penuaan
Bukan sahaja perbuatan minyak argan sebagai pelembap yang berkesan, ia juga boleh memberikan kulit bercahaya kelihatan muda dan mengurangkan jarak penglihatan kedut. Kesan anti-oksida yang menjadikan minyak argan produk yang ideal untuk anti-penuaan. Ia mengembalikan keanjalan dan meninggalkan kulit berasa lembab dan lembut.
Cara terbaik untuk menggunakan minyak argan untuk kesan anti-penuaan yang paling menonjol ialah dengan mengurut beberapa titik ke muka dan leher sebelum tidur. Ia bertindak sebagai pelembap dan anti-penuaan semua dalam satu.
5. Keadaan Kulit Kering
Orang yang mengalami kulit kering atau keadaan seperti ekzema yang boleh mnyebabkan kulit merah dan kasar, tidak stabil dan gatal akan mendapat manfaat besar daripada minyak argan. Vitamin E dan asid lemak dalam minyak argan adalah sangat baik untuk membaiki kulit yang rosak dan menyediakan nutrien yang akan menghalang kekeringan dan kegatalan. Minyak Argan juga mengandungi bahan-bahan yang melegakan kulit. Gunakan sejumlah kecil minyak pada kulit tersebut dan urut perlahan-lahan boleh memberikan kelegaan dan menggalakkan penyembuhan.
6. Jerawat
Banyak minyak dan pelembap di pasaran boleh memburukkan lagi keadaan kulit seperti jerawat, minyak argan sebenarnya melegakan kulit yang bermasalah dan menggalakkan penyembuhan. Jerawat selalunya terhasil daripada kulit berminyak. Disebabkan minyak argan tidak berminyak, ia membantu untuk mengimbangi kulit dengan menyediakan kelembapan semula jadi. Minyak Argan juga mengandungi anti-oksidan yang membantu untuk memulihkan sel-sel kulit yang rosak dan mengurangkan keradangan.
Gunakan beberapa titik minyak argan kepada kulit yang ada masalah jerawat selepas dicuci dan tekap kering untuk memastikan kelembapan dan nutrien penting dapat diaplikasikan. Sapu perlahan-lahan dan ulangi dua kali sehari boleh membantu menghilangkan jerawat ringan serta mengimbangi kulit berminyak atau kering.
7. Perlindungan dan Penyembuhan
Antioksidan dalam minyak argan secara umumnya bermanfaat untuk penyembuhan kulit yang gatal-gatal, retak, rosak atau terbakar. Ia paling baik digunakan sebagai pencegahan untuk kulit kering atau sakit, tetapi ia juga boleh digunakan untuk mempercepatkan penyembuhan. Ciri-cirinya termasuk mengurangkan keradangan, melegakan kesakitan dan meningkatkan kadar penyembuhan.
Melicinkan beberapa titik minyak argan ke dalam kulit sakit atau rosak membantu untuk mempercepatkan proses penyembuhan.
8. Kehamilan
Stretch mark adalah satu isu untuk ramai wanita hamil, tetapi minyak argan adalah perlindungan yang sesuai terhadap stretch mark dan kulit kendur selepas kelahiran. Minyak Argan meningkatkan keanjalan kulit kerana kandungan vitamin E itu. Dengan menggunakan beberapa titik minyak argan untuk disapu ke dada, perut, bawah perut dan paha semasa hamil akan mengurangkan kemungkinan mendapat kesan regangan yang hodoh.
Minyak Argan juga ideal untuk menjaga kulit dan rambut lembut, sihat dan terhidrat semasa mengandung.
9. Kaki, Tangan dan Rawatan kuku
Khasiat pelembutkan minyak Argan adalah ideal untuk kuku rapuh, tangan kering dan retak, kulit keras pada kaki. Kedua-duanya melembap dan melembutkan kulit, meninggalkan tangan dan kaki lembut dan lembut dan kuku yang kuat dan sihat. Cuba mengurut beberapa titik minyak argan ke dalam kutikel, tangan dan kaki sebelum tidur setiap malam.
10. Pelembab Bibir
Terutama dalam cuaca sejuk atau kering, bibir boleh menjadi sakit, kering dan retak. Minyak Argan adalah produk yang sesuai untuk memastikan bibir kekal berisi, lembut dan lembut. Gosok penurunan atau dua ke dalam bibir kering sebagai balsem - tetapi pastikan anda mengelap lebihan.
Semua Ini ... Dalam Satu Botol
Perkara yang terbaik dalam minyak argan adalah ia boleh digunakan dengan selamat dalam bentuk tulen dan tidak perlu dibeli sebagai bahan dalam losyen, perapi dan pelembap. Satu botol minyak argan adalah sangat serba boleh dan boleh digunakan untuk semua manfaat ini. Minyak ajaib ini akan mengubah cara anda menjalani kehidupan anda.

You Might Also Like

0 ulasan

Flickr Images